thumb image

Dni tygodnia

Kod produktu: 070026
Cel gry:

Utrwalenie dni tygodnia, opanowanie zabaw przy muzyce w danym rytmie.

Przygotowanie do gry:

Przed rozpoczęciem zabawy jej uczestnicy stają w kole i odliczają od 1 do 7, zapamiętując swój numer (można go przyczepić do ubrania w formie wizytówki, jeżeli dzieci są młodsze). Poszczególne numery mogą się dublować. Każdy, kto otrzymał numer np. 2, musi podać przyporządkowany mu odpowiedni dzień tygodnia – wtorek.

Przebieg gry:

Na środku koła rozkładamy planszę – kolorowe dni tygodnia. Następnie, przy podkładzie muzycznym, dzieci poruszają się po kole, trzymając się za rękę.

I
Dzień za dniem przemija,
każdy się nazywa.
Posłuchajcie teraz,
jak to z nimi bywa.

Ref.:
Biegną dni tygodnia
w rytmie kalendarza.
Ten sam dzień w tygodniu
nigdy się nie zdarza.

Nauczyciel śpiewa słowa zwrotki i refrenu – dzieci idą po kole. Następnie
grupa się zatrzymuje i staje przodem do środka koła.

II
Poniedziałek lubi
wysokie podskoki,
do przodu, do tyłu
i na oba boki.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 1 – poniedziałkami
wchodzą do środka koła i podskakują zgodnie ze słowami
piosenki.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają się
w jednym kierunku. Wszystkie jedynki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

III
Wtorek bardzo grzecznie,
pięknie nam się kłania,
zachęca nas wszystkich
do naśladowania.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 2 – wtorkami
wchodzą do środka koła i kłaniają się zgodnie ze słowami piosenki.
– dzieci w kole mogą się odkłonić.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają
się w jednym kierunku. Wszystkie dwójki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

IV
Środa na skakance
Tak, jak piłka skacze.
Czy ty też potrafisz?
Pokaż, niech zobaczę!

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 3 – środami
wchodzą do środka koła i podskakują zgodne ze słowami piosenki
– reszta dzieci też może je naśladować.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają
się w jednym kierunku. Wszystkie trójki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

V
Czwartek chętnie robi
głębokie przysiady.
Jest też bardzo silny,
nie szukaj z nim zwady.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 4 –
czwartkami wchodzą do środka koła i robią przysiady zgodnie ze słowami
piosenki – reszta dzieci też może je naśladować.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają się
w jednym kierunku. Wszystkie czwórki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

VI
Piątek bardzo lekki,
jak mały motylek,
nie ustoi w miejscu
choć na małą chwilę.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 5 – piątkami
wchodzą do środka koła i udają małe motylki zgodnie ze słowami
piosenki – reszta dzieci też może je naśladować.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają
się w jednym kierunku. Wszystkie piątki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

VII
Sobota zmęczona
od tego skakania
po mocnym tupnięciu
przeszła do klaskania.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 6 – sobotami
wchodzą do środka koła i tupią, a następne klaszczą zgodnie ze
słowami piosenki – reszta dzieci też może je naśladować.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają
się w jednym kierunku. Wszystkie szóstki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

VIII
Niedziela spokojnie
w miejscu stoi sobie
i szeroki uśmiech
przekazuje tobie.

Nauczyciel śpiewa słowa piosenki, a wszystkie dzieci, które są 7 – niedzielami
wchodzą do środka koła i uśmiechają się zgodnie ze słowami
piosenki – reszta dzieci też może je naśladować.

Ref.:
Biegną dni tygodnia…

Podczas refrenu dzieci stojące w kole trzymają się za ręce i poruszają
się w jednym kierunku. Wszystkie siódemki są wewnątrz koła i swobodnie
poruszają się w kierunku przeciwnym do koła zewnętrznego.

Zakończenie gry:

WARIANT I:

Uczestnicy zabawy stają w kręgu. W trakcie słuchania muzyki krakowiaka koło porusza się w jednym kierunku. Gdy muzyka cichnie, nauczyciel wypowiada dzień tygodnia, następnie liczy do siedmiu. To czas, w którym uczestnicy mający numer, który określa dany dzień tygodnia, ustawiają się na polu z odpowiadającym mu kolorem. Warunek jest taki, że należy zmieścić się w wyznaczonym czasie (młodsze dziecin mogą mieć liczone w wolniejszym tempie). Teraz wywołana drużyna, która stoi w kole, musi razem wypowiedzieć kolejne dni tygodnia, następujące po tym, którym są np. od wtorku…, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela, poniedziałek.

WARIANT II:

Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu i śpiewają słowa piosenki lub słuchają melodii krakowiaka, podając sobie jednocześnie przedmiot np. apaszkę. Kiedy muzyka milknie, osoba, która ma w ręku apaszkę szybko wstaje i staje na odpowiednim polu planszy, zgodnie z tym, jaki ma przypięty numer. Gdy dzieci lepiej opanują nazwy dni tygodnia, możemy po wyłączeniu muzyki rzucić kostką z oczkami, a zadaniem gracza będzie szybkie ustawienie się na odpowiednim polu.