thumb image

Kolorowe zadania

Kod produktu: 070019
Cel gry:

Poszerzanie słownictwa z zakresu różnych kategorii. Trening pamięci.

Przygotowanie do gry:

Gramy w tradycyjne „klasy”. Wyznaczona osoba rozpoczyna grę, rzucając na dowolne pole planszy. Trafiony kolor wyznacza kategorię, z jakiej będą wypowiadane grupy wyrazów. Przed rozpoczęciem gry należy wspólnie wybrać kategorie.

KATEGORIA DOM:

  • żółty (na kwiatkach) – rzeczy w kuchni: np. mikser, nóż, widelec, talerz, szklanka, czajnik, garnek, kubek, łyżka, okap;
  • niebieski (kamizelka) – rzeczy z łazienki: np. mydło, ręcznik, szampon, zlew, gąbka, proszek, pralka, wanna, prysznic, bidet, szczoteczka, żel do kąpieli;
  • zielony (na kwiatkach – można umówić się, że również trafienie w listki jest trafieniem celnym) – rzeczy z pokoju gościnnego: np. kanapa, stół, telewizor, wazon, obraz, fotel, ława, krzesło, żyrandol, lampa;
  • czerwony (spódniczka) – rzeczy z pokoju dziecięcego: np. miś, klocki, stolik, łóżko, poduszka, tablica, kredki, lalki, dywan, piłka, krzesło, auto );
  • różowy (nogi i twarz) – rzeczy z piórnika: np. ołówek, gumka, pióro, długopis, kredki, linijka, temperówka, mazak, korektor, cienkopis, notatnik, plan lekcji, chusteczki, lupka, zakreślacz);
  • biały (rękawy bluzki): – możesz wybrać dowolne rzeczy z kategorii DOM, mówiąc na początku „Wybieram rzeczy z kuchni …”.

KATEGORIA ROŚLINY:

  • żółty – rośliny z ogrodu: np. pomidor, nagietki, kapusta, marchewka, róże, rabarbar, astry, por, seler, groszek, pietruszka, ogórek;
  • niebieski – rośliny z parku: np. dąb, lipa, krzewy bzu czarnego, grab, wiąz, berberys, akacja, klon, kasztanowiec, róże, jesion, brzoza;
  • zielony – rośliny z lasu: np. leszczyna, borowik, muchomor, jagoda, borówka, malina, sosna, brzoza, jeżyna, paproć, dąb, świerk, buk;
  • czerwony – rośliny z sadu: np. jabłoń, grusza, wiśnia, śliwa, brzoskwinia, czereśnia, morela, maliny, borówki,winorośl, aronia;
  • różowy – rośliny z palmiarni (lub egzotyczne) np. kaktusy, bananowce, palmy kokosowe, palmy daktylowe, granaty, storczyki, kawa, kakao, mango, awokado;
  • biały – możesz wybrać dowolne rzeczy z kategorii ROŚLINY, mówiąc na początku „Wybieram rośliny z ogrodu…”.

KATEGORIA ZWIERZĘTA:

  • żółty – zwierzęta z zagrody: np. krowa, koń, świnia, kura, kaczka, gęś, cielak, owca, indyk;
  • niebieski – zwierzęta leśne: np. dzięcioł, sarna, wilk, jeleń, jeż, mysz, dzik, sowa, kukułka, borsuk, żaba, mrówka;
  • zielony – zwierzęta egzotyczne: np. lew, żbik, żyrafa, nosorożec, struś, słoń, tygrys, papuga, zebra, wąż – kobra, krokodyl, pantera;
  • czerwony – zwierzęta mieszkające w wodzie: np. foka, delfin, żaba, węgorz, rak, krewetka, koralowiec, wieloryb, kalmar, rekin, pstrąg, ślimak, ośmiornica;
  • różowy – zwierzęta domowe: np. kot, pies, chomik, świnka morska, rybki, żółw, papużka, wąż, gekon, kanarek, pająki, szynszyla;
  • biały – możesz wybrać dowolne zwierzę z tej kategorii, mówiąc na początku „Wybieram zwierzęta mieszkające w wodzie…”.

KATEGORIA UBRANIA/RZECZY:

  • żółty – na stopy: np. sandały, klapki, trapery, kalosze, skarpetki, baletki, bambosze, kozaki, szpilki, mokasyny, podkolanówki;
  • niebieski – na głowę: np. czapka, przepaska, kask, kapelusz, kokarda, beret, chustka, spinka, gumka, nauszniki, hełm, kaptur, korona;
  • zielony – na tułów: np. kurtka, bluzka, bluza, podkoszulka, kamizelka, golf, polar, skafander, peleryna, sweter;
  • czerwony – na nogi (od pasa w dół): np. spodnie, spodenki, slipy, kąpielówki, skarpetki, spódniczka, rajstopy, kalesony, majtki, pończochy, nakolanniki, getry, spódnica;
  • różowy – dodatki do ubrań: np. parasolka, bransoletka, apaszka, szalik, okulary, nauszniki, broszka, rękawiczki, pasek, pierścionek, krawat, torebka)
  • biały – możesz wybrać dowolne rzeczy z kategorii Ubrania/Rzeczy, mówiąc na początku „Wybieram rzeczy na stopy…”
Przebieg gry:

Pierwszy zawodnik podchodzi do planszy i rzuca woreczkiem. Woreczek nie trafił na pole – zawodnik traci ruch, oddaje woreczek następnemu graczowi, a sam idzie na koniec kolejki. Woreczek trafił na pole – wybieramy jedną z kategorii: dom, rośliny, zwierzęta, ubrania (oczywiście kategorie możemy tworzyć dowolnie np. pojazdy, pogoda, bajki…).

Po dokonaniu wyboru, przypominamy jaka grupa wyrazów została przyporządkowana danemu kolorowi – np. kolor niebieski w kategorii ubrania – rzeczy na głowę, więc wymieniamy to, co można założyć na głowę (np. kaptur). Dziecko przeskakuje obunóż do pola planszy, na którym leży rzucony woreczek, wypowiadając nazwę rzeczy na głowę (np. czapka, przepaska) na każdym z kwadratowych pól w drodze po worek. Dziecko, podążając po worek, wypowiada tyle wyrazów, ile kwadratów musi pokonać. Za każdy poprawny wyraz zdobywa 1 punkt.

Zakończenie gry:

Po dotarciu do pola z woreczkiem, należy wrócić tą samą drogą, powtarzając te same wyrazy, wymienione wcześniej. Wygrywa ta osoba (grupa), która jako pierwsza zdobędzie 10 punktów.

WSKAZÓWKA: Warto rzucać jak najdalej (zyskujemy więcej punktów), ale wtedy trzeba wykazać się naprawdę dobrą pamięcią! Jeżeli, mimo dalekiego, trafnego rzutu, dziecko nie jest w stanie podać aż tylu przykładów, niestety schodzi z planszy bez punktów i oddaje woreczek następnemu graczowi.