thumb image

Dni tygodnia

Opis planszy:

Czytaj więcej...

Rozpoznawanie i nazywanie dni tygodnia przez małe dzieci należy do grupy umiejętności praktycznych. Nauka, oparta na zabawie, z pewnością da szybsze efekty w ich zapamiętywaniu. Zaproponowane poniżej zabawy pomogą w opanowaniu tej, niełatwej dla dzieci sztuki. Oczywiście dzieci będą miały za zadanie, nie tylko wymienić dni tygodnia w odpowiedniej kolejności, zaczynając od poniedziałku, ale i podać nazwę tych, które nastąpią i tych, które już minęły od dowolnie wybranego dnia tygodnia. Nie możemy również zapomnieć o zabawie z „sąsiadkami” wywołanego dnia tygodnia – sobota i poniedziałek są sąsiadkami niedzieli itd. Opanowując dni tygodnia, dzieci uczą się pojęcia następstwa czasu tak, aby mogły odpowiedzieć na pytania z tym związane np.: ile dni w tygodniu już minęło, a ile jeszcze zostało do końca tygodnia? 

Plansza oparta jest o kolorystykę daltońskich dni tygodnia, według zasad opracowanych przez ekspertów Dalton International w Holandii. Każdy dzień tygodnia, w którym dziecko przebywa w placówce szkolnej czy przedszkolnej ma określony kolor: poniedziałek jest czerwony, wtorek – niebieski, środa – pomarańczowa, czwartek – zielony, a piątek żółty. To w dużym stopniu ułatwia organizację i planowanie działań w trakcie pięciodniowego tygodnia pracy w przedszkolu czy szkole. Kolor stanowi bowiem symbolikę określonego dnia, co jest szczególnie ważne dla dzieci, które nie umieją jeszcze czytać. Wizualizacja jest jednym z najważniejszych aspektów pedagogiki planu daltońskiego. Jeżeli, zamiast mówić, możemy coś pokazać za pomocą piktogramu – róbmy to. Kolorowe dni tygodnia z suwakiem umieszcza się na ścianie w klasie (na takiej samej zasadzie funkcjonuje zegar daltoński, plan dnia czy tablica obowiązków). Różowa sobota i fioletowa niedziela zostały oznaczone zgodnie z kolorystyką pomocy naukowej „ruchome dni tygodnia” firmy Moje Bambino. W ten sposób, razem z ruchomymi, magnetycznymi żetonami i ruchomym kalendarzem, dni tygodnia stanowią kompatybilny zestaw.