Zabawa sylabami, doskonalenie wyszukiwania cząstek – sylab w innych wyrazach. Utrwalenie umiejętności z zaśpiewania dźwięków gamy solmizacją.
Planszę rozkładamy pośrodku sali. Uczestników dzielimy na dwie grupy. Nauczyciel kilkakrotnie wygrywa na dzwonkach dźwięki gamy oraz śpiewa je solmizacyjnie wraz z dziećmi. Przygotowuje karteczki z zapisem dźwięków: do, re, mi fa, sol, la, si, do i układa na poszczególnych polach drabinek. Wyznacza linię rzutu. Przygotowuje dwa woreczki do rzucania.
Na początku każdy z uczestników zabawy przechodzi po poszczególnych polach, odśpiewując solmizacyjnie gamę – dla pomocy nauczyciel lub inne dziecko może w tym samym czasie grać na dzwonkach. Ostatnie pole przed jabłkiem i koroną jest puste. Pierwsze w kolejności dzieci podchodzą do linii i rzucają woreczkiem na pola planszy. Cała grupa (lub nauczyciel) odczytuje na jaki dźwięk upadł woreczek. Zadaniem gracza jest przejście po ścieżce, śpiewając dźwięki gamy, a następnie zatrzymanie się na polu, na które upadł woreczek – kiedy już to mu się uda, zawodnik ma podać wyraz z tą cząstką (sylabą), na którą upadł woreczek.
do: dom, domino, podomka, Radom, Dorota, lodowisko, pomidory, buldożer, widok, doktor…
re: kredki, kreda, korek, krem, remiza, rezerwa, rekin, renifer, rowerek, Darek…
mi: namiot, miś, rumianek, kominek, miska, kamień, Dominika, admirał, mina, mizeria…
fa: fasola, falbana, farba, faza, fala, fajka, kufajka, fartuch, faktura, Fabian…
sol: solniczka, parasol, solista, konsola, fasola, solarium, solanka, sola, Solbritt (szwedzkie imię żeńskie), łysol…
la: lato, lalka, talarek, lampa, kolano, marmolada, Roland, klasa, rolada, lada…
si: siniak, sikorka, siano, siostra, mnisi, wisiorek, Wiesia, sitko, siatka, kosiarka…
do: jak wyżej
Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza przejdzie po planszy na drugą stronę, wykonując po drodze zadania.
WSKAZÓWKA: Dobrze, aby dzieci wymyślały nowe słowa, ale jeżeli nie mają już pomysłu, mogą podać wyraz, który wcześniej został wypowiedziany.