Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazow

Kod produktu: 070015
Cel gry:

.

– wyodrębnianie głosek z wyrazów prostych, gdzie 1 głoskę wyraźnie słychać (o- ko, o- ku- la – ry),

– zabawa z obrazkami: „pokaż mi obrazki, których nazwa rozpoczyna się głoską a,

– wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazków,

– dobieranie i segregowanie obrazków wg podanych głosek (z jednej strony np. obrazki na głoskę m, a z drugiej na głoskę t),

– zabawa: „ jedzie okręt załadowany towarami na głoskę a”…

– wymyślanie wyrazów rozpoczynających się określoną głoską,

– wybieranie i grupowanie wyrazów, których nazwy kończą się taką samą głoską,

– rozpoznawanie głosek w wyrazach jednosylabowych z pomocniczym układaniem klocków ( A-s, u- l, m- a ),

– zabawa w syntezę „ zgadnij, co to jest: k- o- t?”

– „co słyszysz, gdy mówię: d- o- m- e- k ?”

– odnajdywanie przedmiotów lub elementów obrazka, których nazwa została wypowiedziana głoskami,

– artykułowanie i rozpoznawanie głosek w wyrazach jednosylabowych i trzyzgłoskowych (rak, mak, kot, lot),

– różnicowanie samogłosek i spółgłosek,

– rozpoznawanie głosek w wyrazach o różnej liczbie głosek, z liczeniem i porównywaniem liczby tych głosek w poszczególnych wyrazach,

– zabawy wyrazowe: „ jaką głoskę słyszysz?” lub „jaka jest druga i kolejna głoska w wyrazie?”

– wyszukiwanie wyrazów z podaną głoską – dziecko poszukuje wśród wyrazów takich, w których występuje podana głoska; analizując wyraz zaznacza, w którym miejscu w wyrazie jest dana głoska i ile razy występuje,

– zapoznanie dzieci z graficznym obrazem głoski (literą),

– tworzenie schematów wyrazów,

– tworzenie wyrazów „do schematów” posiadających daną głoskę w określonym miejscu,

– zabawy w dostrzeganie różnic w wyrazach pozornie podobnych – dziecko układa model graficzny wyrazu i wskazuje, w którym miejscu występuje różnica, zaczynamy od wyrazów trzyzgłoskowych (dym – dom, mak – rak, lis – las, mata – masa)

– różnicowanie sylab o podobnym brzmieniu, np. wskazywanie przez dziecko obrazka po usłyszeniu jego nazwy (bucik- budzik, czapka – żabka, tacka – taczka),

– czytanie pojedynczych wyrazów i składanie z nich zdań prostych,

– układanie podpisów pod obrazkami,


Dobra rada:

Posegreguj wyrazy w zależności od liczby sylab, z jakiej się składają i spakuj każdą z grup oddzielnie, aby łatwiej było z nich korzystać podczas ćwiczeń.

Zestaw wyrazów:

1 sylaba: kot, byk, smok, lis, koń, rak, słoń, miś, ul, ser;
2 sylaby: fo-tel, kloc-ki, kro-wa, tyg-rys, au-to, jabł-ko, kred-ki, lal-ka, lam-pa, bu-ty, pił-ka, o-ko, za-mek;
3 sylaby: ko-ra-le, cy-try-na, ży-ra-fa, cu-kie-rek, te-le-fon, ko-new-ka, wie-lo-ryb, ba-na-ny, tu-li-pan, ka-me-ra, skar-pe-ty, ża-rów-ka, sa-mo-lot,
4 sylaby: po-mi-do-ry, wi-no-gro-no, po-ma-rań-cza, te-le-wi-zor, o-ku-la-ry, he-li-ko-pter,
5 sylab: lo-ko-mo-ty-wa,
6 sylab: nie-za-po-mi-naj-ka

 

Bibliografia:

Ewa Małgorzata Skorek: Terapia pedagogiczna t.1Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci Kraków 2004

Ewa Małgorzata Skorek: Terapia pedagogiczna t.2 Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć; Kraków 2004

www.przedszkolepodsmerfem.pl/ w opracowaniu Grażyny Klimowskiej