.
Należy dobierać wyrazy o prostej budowie fonetycznej, bez upodobnień, w których obrazowi graficznemu odpowiada struktura dźwiękowa.
– wyróżnianie wyrazów w zdaniu (stosujemy zdania proste, potem rozbudowane) np. „ustaw tyle klocków, ile jest wyrazów”.
– wydzielanie sylab w wyrazach (początkowo wychodzimy od rysunku, wyrazy dwusylabowe) np. „wyklaskaj, wystukaj sylaby”; „podałam pierwszą sylabę – dokończ wyraz”
– prowadzenie tych samych ćwiczeń bez obrazków (wyrazy trzysylabowe, imiona dzieci) np. „ wrzuć tyle piłek do woreczka, ile jest sylab”;
– rozpoznawanie określonych sylab wśród innych;
-wyszukiwanie przedmiotów i zabawek, w których występuje poszukiwana spółgłoska lub, które rozpoczynają się tą spółgłoską;
– wydzielanie spółgłoski wygłosowej, np. „ lasss” (wyrazy, w których wygłos da się przedłużać i nie ulega on ubezdźwięcznieniu);
– wydzielanie głosek w łatwych wyrazach (bez zmiękczeń i ubezdźwięcznień oraz dwuznaków);
– głoskowanie imion i innych wyrazów;
– wyróżnianie wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską , co powoduje zmianę znaczenia wyrazu.
Przykłady :
bułka – półka; domek – Tomek; góra – kura
goniec – koniec; bąk – pąk; gapa – kapa
gość – kość; biurko – piórko; bije – pije
bada – pada; lody – loty; dama – tama
koza – kosa; dzień – cień; siedzi – sieci
kasa – kasza; sale – szale; tacka – taczka
pasek – piasek; kos – kosz
– rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej (dziecko określa, kiedy mówi dobrze, a kiedy źle).