Doskonalenie umiejętności wyodrębniania tej samej cząstki sylabowej w wyrazach
Na stoliku tworzymy prostokąt 3×9, układając obrazkiem do góry następujące kartoniki: kloc-ki, kro-wa, lo–ko–mo–ty–wa, jabł-ko, kred-ki, lal-ka, bu-ty, pił-ka, o–ko, ko-ra-le, cy-try-na, te–le-fon, ko-new-ka, wie-lo-ryb, ba-na-ny, tu-li-pan, ka-me-ra, skar-pe-ty, ża-rów-ka, sa-mo-lot, po–mi-do-ry, wi–no-gro-no, po-ma-rań-cza, te–le–wi-zor, o-ku-la-ry, he-li–ko-pter, nie-za-po–mi-naj-ka
Obok w miseczce przygotowujemy żetony w postaci kasztanów lub klocków.
Powtarzające się sylaby:
no: winogrono (w jednym wyrazie para sylab)
o: oko – okulary
ry: okulary – pomidory
na: cytryna – banany
ki: klocki – kredki,
ty: buty – skarpety – lokomotywa
te: telefon – telewizor
ko: jabłko – oko – konewka – helikopter – lokomotywa – korale
ka: piłka – konewka – kamera – żarówka – niezapominajka – lalka
le: korale – telewizor – telefon
li: tulipan – helikopter
lo: lokomotywa – wieloryb
mi: niezapominajka – pomidory
mo: samolot – lokomotywa
po: niezapominajka – pomarańcza – pomidory
wa: krowa – lokomotywa
wi: telewizor – winogrono
Wszyscy uczestnicy (1-4 osób) siedzą wokół planszy. Zadaniem graczy jest wyszukanie jak największej liczby wspólnych sylab dla dowolnie wybranej pary obrazków. Jeżeli ktoś zauważy taką parę ze wspólną sylabą np.: „mi”, woła stop, a następnie pokazuje obrazki (niezapominajka – pomidory), wymawiając głośno tę sylabę. Sprawdzamy poprawność wykonanego zadania, odwracając kartoniki na drugą stronę, z właściwym podziałem na sylaby.
Jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo, dziecko może zabrać z przygotowanego wcześniej koszyczka żeton – punkt. Jeżeli popełniło błąd, odkłada kartoniki z powrotem na miejsce i traci jedną kolejkę (nie może zawołać pierwszy stop).
Gra kończy się wówczas, gdy ktoś zdobędzie 5 punktów. Jeżeli gracze są bardziej wprawieni 10 punktów.