Jak organizować ciekawe zajęcia ?
W jaki sposób zaktywizować do działania cała grupę?
Co zrobić, aby wykorzystać w procesie dydaktycznym różnorodne formy edukacyjne?
Czy zajęcia zawsze muszą odbywać się w sali?
Jak wkomponować w zajęcia element zdrowej rywalizacji, który spotęguje do działania jej uczestników ?
Po wcześniejszym określeniu celów i tematu zajęć, wiele z pytań przechodzi na myśl nauczycielom przygotowującym się do zajęć. Niektóre z nich wymieniłam na wstępnie mojej wypowiedzi. Warto również pamiętać, że proces szkolnego nauczania nie opiera się jedynie na wysiłkach i przekazywaniu wiedzy przez nauczyciela. W tym oddziaływaniu ważna jest również aktywność ucznia, czyli gotowość i chęć do uczenia się. Bardzo istotny w tym procesie jest dobór modelu nauczania i uczenia się dostosowany do grupy wychowanków, z którą pracujemy. Kiedy pracowałam jako nauczyciel z dużą grupą uczniów, również szukałam takich form pracy, które byłyby rozwiązaniem nie tylko moich oczekiwań, ale przede wszystkim potrzeb moich wychowanków. Aby utrwalić wcześniej wprowadzone treści zamiast żmudnych ćwiczeń w ławce tworzyłam duże gry, rysując je wcześniej na arkuszach szarego papieru. Nie była to dość trwała forma, ale na jednorazowe zajęcia, które sprawiały przede wszystkim radość, była wystarczająca. Spotkanie z taką „maxi grą” nie odbywało się co dzień. Dbałam o to aby moje dzieci czekały na to „spotkanie”, a zabawy przy tej samej grze stale się zmieniały. Chętnie zapraszałam również do twórczych działań z planszami moje dzieci, które proponowały inne rozwiązania działań dla innych. Po ponad 25 latach udało mi się stworzyć zestaw różnorodnych, kolorowych plansz do zabaw edukacyjnych. Co wyróżnia gry z grupy innych edukacyjnych propozycji? Przede wszystkim można wyliczyć następujące atuty maxi plansz:
– nadają się do pracy z dużą grupą dzieci,
– można ich używać w różnych przestrzeniach: sali zajęć, auli czy w ogrodzie,
– w zabawowy sposób wspierają proces nauczania,
– motywują i aktywizują grupę do działania,
– każda z plansz posiada otwartą formę ich wykorzystania podczas zajęć,
– łatwo można je przenosić oraz dbać o ich czystość,
– swoją grafiką przyciągają uwagę dzieci,
Mając możliwość nadania oryginalności zaprojektowanym przeze mnie planszom powstały takie, które doskonalą w głównej mierze:
– liczenie oraz podstawowe aspekty liczb – matematyczny twister
– rozpoznawanie kolorów – kolorowe pole
– podział wyrazów na sylaby – niezapominajka
– ćwiczenia ruchowe – drabinki, chłopiec, dziewczynka
– celność trafień – szczęśliwy traf, kwiaty na łące
– rozpoznawane liter drukowanych i kroju liter pisanych – wesołe litery drukowane i pisane
– utrwalenie kształtu podstawowych figur geometrycznych i stosunków przestrzennych – gry z figurami
Różność oferty „maxi plansz” ma na uwadze predyspozycje jakie mogą mieć uczniowie, z którymi przyjdzie nam pracować. Warto w tym miejscu odwołać się do dosyć popularnej od lat „piramidy zapamiętywania” według Dale,a, która ukazuje jak wiele przeciętny człowiek zapamiętuje informacji z różnych form przekazu i aktywności. Autor na pierwszym miejscu stawia proces uczenia innych jako metodę pozwalającą na jak najpełniejsze zapamiętanie materiału, bo aż w 90 procentach. Kolejno wymienione są:
praktyka i działanie (70%)
gry dyskusyjne (50%)
demonstracje (30%)
przekaz audiowizualny (20%)
czytanie (10%)
wykład (5%)
Odwołując się do przytoczonych wyżej przykładów korzystanie z „maxi plansz” ułatwia nauczycielowi pracę z dziećmi. Zapraszam do zabawy i tworzenia nowych rozwiązań podczas korzystania z maxi plansz.
Anna Sowińska – autor gier